top of page
 ON THE ARTIST MENTORS ARTIST SERIES
Antea Gallery 2008-9
 

To reach the understanding that art is a calling is not always an easy undertaking for an artist at the start f her career. Sometimes this occurs during or after her studies in art school, but it may also happen later in life. Often it means changing the priorities of the artist-in-the-making and making concessions for allowing her art to mature. While today the number of women artists is steadily growing, there is still an array of challenges facing women who want to break into the art world.

The gap between the skills and talents needed in art studies and those required to become an actively creative artist can be large and at times to large. Finding her personal voice, nurturing the determination to take up space, to confront the hidden cultural messages regarding the demands on the artist as a woman, may all add up to impossible barriers. The accompaniment and support of another artist at this stage may be very significant in attaining the courage to create.

The conventional teacher/student relationship is but one option for artistic guidance. The encounter between an accomplished and beginning artist can take an informal character and be based on friendship, on regular studio visits or on support and making connections in the art world. The experienced artist can understand the difficulties her friend is confronting, give her emotional support, convey her belief that there is value in devoting herself to art while expressing her trust in her friend's artwork.The Series of exhibits in which an artist's works are exhibited side by side with that of her teacher, mentor or artistic companion, seeks to shed light on this unique relationship.

The series examines the artistic dialogue and the mutual influence between the two artists, the conditions which enable this framework to grow and its meaning for each of the artists. In addition, the series tries to consider the possible existence of a feminist approach to mentoring between artists and whether feminist theory can contribute from its practice in other spheres to the development of an alternative model of art mentoring.   

 

 

 

Curators: Nomi Tannhauser and Rita Mendes-Flohr 


Antea 2008-9
 

 

ההבנה שהאמנות מהווה סוג של ייעוד אינה בהכרח משימה קלה עבור אמנית בתחילת דרכה. לעיתים הדבר קורה תוך כדי או בעקבות לימודים בבית ספר לאמנות ולעיתים בשלב מאוחר יותר בחיים. לעיתים קרובות נדרשים שינוי סדרי עדיפויות של האמנית המתהווה ועשיית ויתורים כדי לאפשר ליצירה להבשיל. למרות שכיום מספר הנשים היוצרות גדל

והולך, עדיין ישנן מגוון התמודדויות ייחודיות לנשים אשר רוצות לפרוץ דרך לעולם האמנות.

 

הפער בין הכישורים הנדרשים ללימוד אמנות לבין אלו הנדרשים לקיום כאמנית יוצרת הוא גדול ובמקרים רבים גדול מדי. מציאת הקול האישי, הזנת הנחישות לקחת מקום, התמודדות עם המסרים התרבותיים הסמויים אודות מה שנדרש מן האמנית כאישה, כל אלו עשויים להצטבר לכדי מחסומים בלתי עבירים. ליווי ותמיכה של אמנית אחרת בשלב זה עשויים

להיות משמעותיים ביותר בבניית האומץ ליצור.

 

המערכת המקובלת של מורה/תלמידה הינה רק אחת האופציות להנחיה אמנותית. המפגש בין אמנית מנוסה יותר לבין אמנית מנוסה פחות עשוי להתבסס על יחסי חברות, על ביקורי סטודיו על בסיס קבוע או על עידוד ועזרה ביצירת מרחב בתוך עולם האמנות. האמנית הותיקה עשויה להבין את הקשיים העומדים בפני חברתה, להוות תמיכה רגשית, להעביר את

האמונה שיש ערך בהקדשת משאבים לאמנות ולבטא את אמונה בעבודתה של ידידתה.

 

סדרת תערוכות שבהן עבודות של אמנית יוצרת מוצגות לצד אלו של המורה, המנחה או המלווה האמנותית, מבקשת לשפוך אור על מערכת יחסים ייחודית זו. הסדרה בוחנת את הדיאלוג האמנותי ואת ההשפעות ההדדיות בין שתי האמניות, את התנאים בהם צומחת מערכת זו ואת משמעותה עבור כל אחת מן האמניות. בנוסף לכך מנסה הסדרה לבחון את האופציה לקיומה של גישה פמיניסטית לחניכה בין שתי אמניות, האם עשויה התיאוריה הפמיניסטית לתרום מניסיונה בתחומים אחרים לפיתוח מודל חלופי להנחיה בתחום זה.

 

 

 

אוצרות: נעמי טנהאוזר וריטה מנדס - פלור
אנטיאה 2008-9

 

 

 

 

bottom of page